ביקור במצדית גדר הצפון משטרת שפר / פראדיה – פרויקט טגארט

מיצדית גדר הצפון משטרת שפר / פראדיה - צילום: אפי אליאן

על ראש גבעה מסולעת חבויה לה מצדית בריטית אשר הוקמה במסגרת פרויקט גדר גבול הצפון.

קודקודה של המצדית נראה למרחוק לנוסעים על כביש 866 מאזור כפר שמאי למושב שפר / אמירים והינה מאחת המצודות האחרונות שהוקמו במסגרת הפרויקט הצפוני. המבנה די דומה לרוב המצודות מדגם זה אשר נבנו בצפון הארץ בלבד , כחלק מהגנת הגבול הצפוני ונוצרו בידי סר צ'רלס טיגארט – איש הבטון אשר תכנן בנה ושדרג עשרות מבנה משטרה בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל. זהו תיעוד ביקורינו בתחנת המשטרה הבריטית במושב שפר – ברוכים הבאים למשטרת פראדיה!

כתב: אפי אליאן | צילומים ותרשימים : אפי אליאן , ארכיון גנזך המדינה , דוד אלדן , לע"מ | וידאו: אפי אליאן

הדופן הדרומית של משטרת פרדיה - צילום: אפי אליאן
הדופן הדרומית של משטרת פרדיה – צילום: אפי אליאן

כתבה זו הינה חלק מפרויקט תיעוד מצודות הטיגארט בארץ ישראל. לדף הפרויקט המציג את תחנות המשטרה שתועדו עד כה לחצו פה

סרטון וידאו משטרת שפר / פראדיה

ראשית דבר – פרויקט גדר הצפון

עם הגעתו של סר צ'רלס טגארט לארץ ישראל ביצע ביקור באזור הצפון לאורכו של כביש הצפון (הכביש הישן) אשר בסביבת הכביש הוקמו תחנות משטרה קטנות הממוקמות בתוך צריפים שלא עשו רושם כנראה על הפורעים וסבלו באופן תמידי ממתקפות חוזרות ונשנות.

אמנם התחנות היו נקודות באמצע שום מקום ואולי היוו נקודת בטחון עבור יישובים שהיו בסמוך אך בפועל לא עמדו בכוחן כתחנות משטרה כפי שאמורות היו לפעול. לפי דעת טגארט תחנת משטרה אמורה להיות נקודת שיטור ובנוסף כמבנה עמיד במתקפות אשר יכול להגן על שוטריה ואנשיה המפעילים אותה.

לאחר סיור זה ועוד כאלה שבאו לאחר מכן יזם טיגארט את תוכנית השדרוג ואף הקמת מבני משטרה מחדש לאורך גדר הצפון על מנת ליצור מכשול בפני הכנופיות.

חלק מתכנונו של טגארט היה ליצור עיבוי של תחנות המשטרה לאורכו של כביש הצפון זאת על מנת לאפשר תנועה נכונה של ציוד וחומרים לבניית תחנות המשטרה, דרך כביש הצפון הוקמה זמן קצר לפני כן מה שהעניק את היכולת לשינוע החומרים ובנוסף הכביש החדש העניק יכולת של ביצוע סיורים לאורך הכביש ובין התחנות בצורה קלה ומסודרת יותר.

במהלך חודש יוני לשנת 1938 אושרה התוכנית להקמת שרשרת תחנות משטרה בריטיות לאורך גבול הצפון על מנת לחסום את פעולת ההברחות הפשע והטרור בארץ מצד המדינות השכנות לנו. תוכניות בניית תחנות המשטרה פוזרו בין מספר קבלנים על מנת למנוע יריבות. מבנה התחנות נקבעו מראש לפי שרטוטים של דגם קטן, דגם בינוני ודגם גדול, כאשר כל הדגמים נראים דומים ושונים רק בכמות הקומות ומימדיה ההיקפיים. על כל מצודות הגבול הצפוני מתנוסס צריח זהה.

צריח תחנות המשטרה היה אחיד בין 3 הדגמים של משטרת גדר הצפון - צילום: אפי אליאן
צריח תחנות המשטרה היה אחיד בין 3 הדגמים של משטרת גדר הצפון – צילום: אפי אליאן

דגם תחנת משטרת פראדיה הינו הבינוני שכן כולל שתי קומות בלבד וצריח, לעומת רוב התחנות האחרון שהיו מבוססות על הדגם הגדול.

מבנה המצודה בפראדיה הינה מהדגם אשר יועד לצרכים צבאיים, לעומת יתר המצודות ברחבי הארץ שנבנו יותר לצרכים האזרחיים והמנהליים של משטרת המנדט.. כפי שניתן לראות אופי המבנה של המצדית הינו להגנה ולא לצרכי "קבלת קהל" או קיומם של משרדים. מבנה קטן יחסית בשטחו המתנשא לגובה ולא מתפרס על שטח נכבד כגון מצודות המשטרה כמו משטרת ראשון (סרפנד) או משטרת מטולה לדוגמה.

מה שגם לא נראה שיועדו במיוחד לאופי הגנה היקפי אלא יותר באמצעות חריכי חרי בדופנותיה של המצודה ובראשה צריח מתומן עם חרכיי ירי הפונים לכל כיוון אפשרי. באופן כללי ניתן לראות תחנות המשטרה מדגם מצדית גדר הצפון כבעלות אופי מאיים יותר מאשר תחנות המשטרה שפעלו באזורים מיושבים.

הקמת מצדית פראדיה

לא נמצא יותר מדי מידע על המצדית המדוברת, גם לא בארכיונים השונים שנבדקו במשך זמן מה ברשת. במהלך עיון בספר ההיסטוריה של חברת סולל בונה אשר עצמה היתה אחראית על בניית כמות מכובדת של מצודות הטיגארט בארץ ישראל אוזכרה המצדית כאחת שנבנתה גם כן על ידי חברה זו.

המצדית נבנתה במהלך שנים 1938 – 1939 כחלק מהקמת תחנות הטיגארט בגבול הצפון. מבנה המשטרה בפראדיה הוקם תחת מטחי אש בלתי פוסקים מצד הכפר הערבי הסמוך אשר סירבו לקבל את עובדת הקמת תחנת המשטרה באזורם. בתחילה נמסרה עבודת הבניה לידי קבלן ראשון אשר בשלבים הראשונים של הבניה פרצו תושבי הכפר הערבי למקום והעלו באש את כל הציוד והחומרים. בשל כך פרש הקבלן ובמקומו הגיע קבלן נוסף תושב טבריה אשר ניסה להמשיך את עבודות הבניה אך בשל מוצאו (ערבי נוצרי) נאלץ על ידי תושבי הכפר הסמוך לנטוש את העבודות.

החצר המערבית של מיצדית שפר - צילוםן: אפי אליאן
החצר המזרחית של מצדית שפר – צילום: אפי אליאן

לאחר האירועים האלימים בחרה ממשלת המנדט הבריטי להציע את העבודות לחברת סולל בונה, אלו מינו את אחד האנשים המובחרים שלהם לשם ניהול העבודות להקמת המצדית ופה חרף הירי הרב שבוצע לעבר העובדים באתר הבניה העבודה לא הופסקה לרגע. במהלך עבודות הבניה אף פוצצו הערבים את רוב הגשרים שלאורכו של כביש הצפון ומשום שחברת סולל בונה קיבלה על עצמה לתקן את הגשרים פלוגת נוטרים שפעלה תחת סולל בונה הגנה על הפועלים כל הזמן.

מבט אל תחנת המשטרה פראדיה - שנת 1949 - צילום דוד אלדן - לע
מבט אל תחנת המשטרה פראדיה – שנת 1949 – צילום דוד אלדן – ארכיון לע"מ
מיצדית פראדיה / מצודת שפר - צילום: אפי אליאן
מצדית פראדיה / מצודת שפר כיום (2020) – צילום: אפי אליאן

תחנת המשטרה פעלה בסינרגיה יחד עם יתר המצודות בצפון במשך מספר שנים, הכביש שנסלל כמה שנים קודם להקמת המיצדיות ביצע את עבודתו בצורה טובה כפי שחזה טגארט בתכנונו. ביצוע הסיורים בין התחנות השונות ולאורך הכביש הצליחו למנוע חדירת מחבלים ומבריחים לפנים הארץ אף הסיוע מצד התושבים המקומיים בסמוך. בין המיצדיות הוקמו עשרות עמדות פילבוקס בריטיות אשר הקשו על האויב לנצל את הנקודות החלשות שדרכן ניסה לחדור טרם הקמת המיצדיות ועמדות ובכך אולצו למצוא פתרונות אחרים או למעשה – לוותר.

מיצדית פראדיה / מצודת שפר - צילום: אפי אליאן
מצדית פראדיה / מצודת שפר – צילום: אפי אליאן

הבריטים עוזבים

סוף תקופת המנדט בארץ ישראל עוזבים הבריטים תחנת משטרה אחר תחנת משטרה מכל רחבי הארץ, אמנם המנדט הבריטי מסתיים לו במהלך חודש מאי רשמית, אך הבריטים נשארים בנקודות מסויימות בארץ ישראל למשך חודש או חודשיים הבאים בנסיבות לוגיסטיות כאלה ואחרות. בין הנקודות שנשארו היתה גם תחנת המשטרה פראדיה, אותה עזבו לקראת סוף חודש יולי כאשר מותירים בה ציוד שאינו שימושי עבורם עוד. ימים ספורים לאחר נטישת תחנת המשטרה נכנסים אליה באין מפריע תושבי הכפר הסמוך ובוזזים ממנה את הציוד הנטוש. התחנה לא נתפסת בצורה כלשהי מצידם ואלו עוזבים את המקום.

מיקוד מתוך מפה משנת 1949 - מחלקת המדידות ישראל - מקור: ארכיון גנזך המדינה
מיקוד מתוך מפה משנת 1949 – מחלקת המדידות ישראל – מקור: ארכיון גנזך המדינה

לפי המפה מעלה ניתן לראות את הקרבה בין נקודת תחנת המשטרה הבריטית לבין היישוב פראדיה הסמוך ויישובים נוספים. המצודה ממוקמת הנקודה הגבוהה ביותר של הסביבה.

תפיסת המצודה בידי מדינת ישראל

את תפיסתה של מצדית פראדיה ביצעה ישראל במהלך מבצע חירם. מבצע שנמשך פחות מ3 יממות במוקדים רבים בשטחי צפון הארץ. המטרה של המבצע היתה לייצב את גבול הצפון על פי התוואי שיצרו הבריטים בין ישראל ללבנון. במהלך מבצע זה הצליחו לתפוס נקודות אסטרטגיות רבות ובניהן גם את תחנת משטרת פראדיה שהיתה … נטושה ונתפסה ללא קרב כלשהו.

ולאחר המלחמה

לאחר תום מלחמת העצמאות החלה עלייה גדולה לארץ ישראל ובניהם גם עליית התימנים לארץ ישראל. אלו הובאו לאזור הסמוך למבנה משטרת פראדיה לכפר עבודה – שפר אשר הוקם בשנת 1950 במקום ועיקר פרנסתם היה כדרך הקרן הקיימת לישראל. בסמוך הוקמה מעברת פראדיה והוקמו אוהלים רבים למרגלות הגבעה של תחנת המשטרה הבריטית, במצדית התגוררו מדריכים ואנשי הסגל של כפר העבודה

מעברת פראדיה בגליל - לימים מושב שפר - צילום: דוד אלדן - לע
מעברת פראדיה בגליל – לימים מושב שפר – צילום: דוד אלדן – באדיבות ארכיון לע"מ
אנשי כפר העבודה פראדיה בעבודות חיבור קו המים - צילום: דוד אלדן - לע
אנשי כפר העבודה פראדיה בעבודות חיבור קו המים – צילום: דוד אלדן – באדיבות ארכיון לע"מ

לאחר כשנה הוחלט על הקמת יישוב קבע של אותה עליה ממזרח לגבעת תחנת המשטרה ובשנת 1952 כבר הסתיימה בניית הבתים. חלק מאנשי כפר העבודה בחרו לעבור ליישובים אחרים ובמקום נותרו כמה מאות בודדות מתוך כ-1000 שחיו במקום. ב-1953 הגיעה למקום עליה נוספת , הפעם עולים ממרוקו אשר הועסקו בעבודות ייעור הסביבה, כנראה שהודות להם ניתן לראות את שטחי היערות המרובים סביב המצודה והסביבה. כיום המושב פעיל ומתגוררים בו מעל 400 תושבי קבע.

עם הקמת יישוב הקבע, תחנת המשטרה ננטשה שוב למשך מספר שנים, בסופן אויש המבנה מחדש והוקם בו בית לבני נוער שנשרו ממסגרות, הבית פעל למשך מספר שנים ולאחר סגירתו בנסיבות כלשהן ננטש המבנה באופן סופי.

מיצדית פראדיה / מצודת שפר - צילום: אפי אליאן
מיצדית פראדיה / מצודת שפר – צילום: אפי אליאן

מה כיום?

אל תחנת המשטרה הבריטית הגענו לאחר שחצינו את היישוב שפר עד סוף הרחוב הדרומי ביותר, שם הגענו לחניה קטנה, כאשר המצודה ניצבת ממש בסמוך מעלינו. חצינו מחסום שנראה כמחסום בקר קטן והמשכנו עם השביל הצר בתוך היער למרגלות הצד הצפוני של המצודה. בשלב מסוים הבנו שמדובר בשביל מעגלי והחלטנו להתחיל לטפס ישירות מולה על המדרון המסולע ובכך קיצרנו את הדרך. כאשר הגענו למקום ראינו שהגענו לצידה האחורי של המצודה ולא הראשי כפי שנראה מהכביש מחוץ למושב, אך גם פה קיים שער המתכת – שנראה אגב מקורי מזמן הקמת המצודה. בדחיפה קלה גילינו שאינו נעול ונכנסו לשטח האחורי של המצודה.

שער הכניסה האחורי למצודת שפר - משטרת פראדיה - צילום: אפי אליאן
שער הכניסה האחורי למצודת שפר – משטרת פראדיה – צילום: אפי אליאן

עוד בכניסה הבחנו בסמוך לשער מחלקה הפנימי של החצר בפתח מרובע בעל סולם מתכת מותקן על הדופן שלו , ככל הנראה מדובר בבור מים או לחילופין – יציאת חירום משטח המבנה? לא בדקנו אך צילמנו.

בור מים או יציאת חירום? מצודת שפר - צילום: אפי אליאן
בור מים או יציאת חירום? מצודת שפר – צילום: אפי אליאן
משטח מרוצף בדופן האחורית של משטרת פראדיה - צילום: אפי אליאן
משטח מרוצף בדופן האחורית של משטרת פראדיה – צילום: אפי אליאן

המשכנו לדופן הדרומית של המצדית, מדובר במבנה דו קומתי ועל ראשו צריח ,

מבנה דו קומתי ובראשו צריח - משטרת פראדיה - צילום: אפי אליאן
מבנה דו קומתי ובראשו צריח – משטרת פראדיה – צילום: אפי אליאן

הדגם הבינוני מבין סוגי המבנים הללו, בצד הדרומי נראה פתח גדול בקומת הקרקע שנחסם באמצעות לוחות מתכת חלודות, לפי השרטוט המקורי ניתן להבין שבחלק זה היה פתח הכניסה לחצר הפנימית של המצדית, כניסת כלי רכב וכו'.

משם חזרנו לחלק המערבי, משם ראינו לצד ספסל מודרני יחסית גם כניסה כדרך פתח שככל הנראה היה עם חלון בצידו. חדר זה מוביל לחדר גדול יחסית המכיל שני חדרונים נוספים. אם נסתכל לפי השרטוט של מבנה התחנה בתחילת המאמר נראה שהחדר הנ"ל במקומו שימש כחדר מכונות, גנרטור לדוגמה ששימשו להפקת חשמל ושאיבת מים לטובת מבנה תחנת המשטרה במקורו. בתמונות מטה לעומת זאת ניתן לראות שהיו במקום מותקנים כיורים ואריחי קרמיקה על הקיר אשר אני מעריך כי נוספו לאחר מכן ואינם חלק מהמבנה המקורי.

כניסה לחדר המכונות משטרת פראדיה - צילום: אפי אליאן
כניסה לחדר המכונות משטרת פראדיה – צילום: אפי אליאן
פנים חדר המכונות משטרת פראדיה - צילום: אפי אליאן
פנים חדר המכונות משטרת פראדיה – צילום: אפי אליאן

כפי שניתן לראות המבנה עבר השחתה כבדה באמצעות ציורי גרפיטי מדורות שונים. התמונות מבפנים המצודה נערכו מעט על מנת להכהות את הגוונים הרבים שמושכים את תשומת הלב מאופי המבנה המקורי. מחדר המכונות ניגשנו לחדר הסמוך אשר גם ממנו יש פתח חלון לדופן המערבית, החדר מרוצף במרצפות טרצו אופייניות לבניה הבריטית בתקופה ההיא. מחדר זה שני חלונות, כניסה לחצר הפנימית ובסופו מעין מחסן פנימי הבנוי תחת המדרגות המובילות לקומה השניה מהחדר בקצה המבנה. לפי השרטוט המקורי בחלק זה של המבנה היה הגראז', דהיינו המוסך, אם כי לפי אופי הכניסה נראה ששונה במהלך השנים שכן מכונית לא יכולה היתה להכנס אל חלל זה כיום.

החדר האמצעי - שימש כמוסך במקורו - צילום: אפי אליאן
החדר האמצעי – שימש כמוסך במקורו – צילום: אפי אליאן

יצאנו מחדר הגראז' לעבר החצר הפנימית, מולנו הדופן השני של המבנה, זה הפונה לכיוון מזרח ומשם נראה גם פתח הכניסה לחצר כפי שראינו קודם מהצד החיצוני. בסמוך לחדר המכונות ישנו חדר נוסף בינו לבין דופן הכניסה לחצר ועל פי התרשים מדובר בחדר המצברים של תחנת המשטרה.

החצר הפנימית ודרך הכניסה לכלי רכב לחצר הפנימית - משטרת פראדיה - צילום: אפי אליאן
החצר הפנימית ודרך הכניסה לכלי רכב לחצר הפנימית – משטרת פראדיה – צילום: אפי אליאן
הכניסה לחצר הפנימית וחדר המצברים של משטרת פראדיה - צילום: אפי אליאן
הכניסה לחצר הפנימית וחדר המצברים של משטרת פראדיה – צילום: אפי אליאן

משם פנינו שמאלה לעבר חדרונים נוספים וחדר המדרגות המוביל לקומה השניה של המבנה, לפני הכניסה לאותו חדר מדרגות ראינו פרוזדור המוביל לחצר הצפונית של תחנת המשטרה. מדובר בכניסה להולכי רגל לפנים התחנה.

פרוזדור הכניסה להולכי רגל - מיצדית שפר - צילום: אפי אליאן
פרוזדור הכניסה להולכי רגל – מיצדית שפר – צילום: אפי אליאן

נכנסנו לעבר חדר המדרגות, בסמוך חדרונים קטנים ששימשו ככל הנראה כמקלחות או חדרי שירותים. גרם המדרגות צר וניכר שבין המעברים ישנה חוליה ששימשה ככל הנראה להגנה נוספת כנגד פריצה לקומות העליונות של המבנה בשעת חירום.

גרם המדרגות המוביל לקומה השניה של משטרת פראדיה - צילום:אפי אליאן
גרם המדרגות המוביל לקומה השניה של משטרת פראדיה – צילום:אפי אליאן

ממש מעל הפרוזדור המגיע מחדר המדרגות ישנה מבנה צר כלפי מעלה המובילה לתוך הצריח שבגג המבנה. על דופן המבנה סולם מתכת מקורי מעט רעוע אשר מוביל במרכזו לפתח יציאה לגג התחנה ובהמשך לתוך הצריח. בשל העדר אמון בעמידותו של הסולם ויתרנו על הטיפוס לצריח או לגג התחנה.

מפרוזדור זה המשכנו דרומה לחדר גדול אשר נמצא מעל חדר המכונות, ממנו קיימת יציאה למרפסת מעל הדופן הדרומית של המבנה. המרפסת בעלת יכולות צפיה ל3 כיווני אויר לפחות, מה ששימש ככל הנראה כעמדת ירי בעת הצורך כנגד מתקפות כאלה ואחרות. ממרפסת זו גם קיימת גישה לעמדת ירי מעל פתח הכניסה לכלי רכב לחצר הפנימית ובכלל מבט עליון לתוך החצר הפנימית אף לאלה הנכנסים מהדלת בדופן הצפונית.

בקצה המרפסת לכיון מזרח, בסמוך לנישה של התצפית מעל הכניסה לכלי רכב לחצר הפנימית ישנו גשרון המוביל לחדר עליון נוסף של תחנת המשטרה. שימש ככל הנראה כחדר שינה של השוטרים שאיישו את התחנה. מחדר זה ישנו מסדרון צר המוביל לחדר שירותים ומקלחת ובהמשך לעוד חדרים כאלה ומשם מגיעים בצורה מעגלית שוב לפרוזדור הסולם לצריח ולגג התחנה. מחדר זה בקומה השניה, נראתה גם עמדת הש.ג הסמוכה לשער הכניסה הראשית ממזרח.

בסיום ניגשנו לחלון הסמוך לגרם המדרגות, ממנו הצצנו מטה וראינו ארגז מתכת, ארגז מתכת מסוג זה היה מקובל להתקין מתחת לפתחי החלונות של הקומה השניה במטרה להשליך כדרכם רימונים בעת תקיפה של המבנה כלפי האויב הנמצא למרגלות המבנה. ניכר כי המבנה שוכב שם שנים רבות.

מחלון הקומה השניה בדופן הצפונית , משטרת פראדיה - צילום: אפי אליאן
מחלון הקומה השניה בדופן הצפונית , משטרת פראדיה – צילום: אפי אליאן
ארגז המתכת שהיה מותקן בקומה השניה דרכו הושלכו רימונים בעת הצורך לעבר התוקפים - צילום: אפי אליאן
ארגז המתכת שהיה מותקן בקומה השניה דרכו הושלכו רימונים בעת הצורך לעבר התוקפים – צילום: אפי אליאן

ומפה, סיימנו את סיורנו במקום לרבות הצילומים שבוצעו במקום.

נכון להיום לא ידוע על תוכנית שימור כלשהי כלפי המבנה, בנימה אישית אפשר לומר שזו מצודת הטיגארט הכי מוזנחת ובעלת נזקי השחתה הכבדים ביותר שנתקלתי עד כה. ניסיתי לחפש תוכנית שימור כלשהי לגביה אך כנראה שמיקומה הבעייתי ממילא להגעה לא מטיב עם יכולת השימור. בהנחה וקיים תהליך כלשהו נשמח לשמוע. כתבו בתגובות.

יציאה מהתחנה כדרך השער האחורי - משטרת פראדיה - צילום: אפי אליאן
יציאה מהתחנה כדרך השער האחורי – משטרת פראדיה – צילום: אפי אליאן

מיקום התחנה בעמוד ענן – קישור כאן

 

 

7 מבקרים הגיבו עד כה ב - “ביקור במצדית גדר הצפון משטרת שפר / פראדיה – פרויקט טגארט

  1. לפי דעתי יכל להיות שיש טעות בתרגום המונח חדר מצברים. קשה להאמין שב1939 היו חדרי מצברים. נראה לי שהכוונה של "באטרי" היא אולי לכוח צבאי. יכל להיות שכח רגמים השתמש באותו חדר, אולי סתם נשקייה.

    1. שלום לאדריכל.

      תגובה מעניינת, אך אני בטוח שמדובר בחדר מצברים, שכן במצודות מטיפוס זה, ואף במצודות מהדגמים שייבנו בשנה לאחר מכן ועד שנת 1943, חדר מצברים היה חלק בלתי נפרד ממצודות המשטרה. חדרים אלו עמדו לרוב בצמוד לחדר המחולל, גנרטור, שכן אחד מהאלמנטים החיוניים לפעילתה של תחנת המשטרה, היה עניין היכולת להחזיק את עצמה, בין אם מערכות החשמל והתאורה, מערכת קשר הרדיו ויתרה מכך, דלתות הנעילה (במצודות האחרות משנת 1940). חדר המצברים שימש לאגירת החשמל עבור מערכות תחנת המשטרה.
      זוהי לדעתי גם הסיבה שחדרים אלו עמדו בצמוד לחדר הגנרטור ולא אחרת.

  2. אני חושב שזו פעם ראשונה שמישהו כותב על המיצדית בשפר בצורה מפורטת על תקופות חייה. מגיע לכם שאפו!!!

    1. תודה רבה על תגובתך, מיצדית שפר (או מיצדית פאראדיה) אכן לא מפורסמת יותר מדי ביחס למיצדיות הצפון האחרות.

    2. הגענו לאחרונה ולצערנו היה נעול, יודעים עם מי מדברים כדי לתאם ולהכנס?

      1. תודה על העדכון אמיר,
        האם השער שניסיתם להכנס היה השער האחורי? (שער דלת ברזל ממערב למצודה) או כדרך השער הראשי (גדול עם עמדת שומר צבעונית?)
        בדרך כלל השער האחורי כן פתוח ואליו ניתן להגיע דרך היער ובאמצעות שביל חצץ העולה אליו ממערב.

        בכל אופן המבנה נמצא תחת אחריות של רשות הטבע והגנים בשנים האחרונות והיה צפי לניקוי ועבודות בתחומי המבנה. שווה לנסות לדבר עם המוקד שלהם.

מה דעתך על הפרסום שלנו? נשמח תשתפו אותנו!

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.