מערבית לעיר באר שבע, סמוך לקיבוץ חצרים עומדים להם בשקט מופתי מאות כלי טיס בשורות מסודרות כחיילים , ממתינים למבקרים , לאוהבי המורשת, ההיסטוריה וכמובן איך לא – חיל האויר.
ברוכים הבאים למוזיאון חיל האויר בחצרים
בראשית
את הרעיון להקמת מוזיאון יזם בראשית הדרך , אחד מבכירי חיל האויר בתחילת שנות ה-70. אותו בכיר – מפקד בסיס רמת דוד של חיל האויר הישראלי – תא"ל זוריק לב ז"ל אשר לקח את היוזמה הראשונית לקבץ את שארית מטוסי חיל האויר הותיקים לאתר אחד למען המורשת ותצוגה לדורות הבאים.
את תחילת הפרוייקט התחיל אז זוריק לב, כאשר אסף מספר מכובד של מטוסי קרב ותיקים והציבם בבסיסו תחת הכותרת פינת המטוסים ההיסטוריים. האוסף המכובד שומר היטב והיה מקור לגאווה בבסיס בו הוצג, אך היה מוצג לעיני אנשי החיל וצה"ל בלבד ולא התאפשרה גישה לאזרחים שמצאו עניין.
בעקבות הקמת האוסף, החלו בעלי תפקידים נוספים בחיל להקים פינות מורשת דומות בבסיסים אחרים והדבר גרר מעין "מגיפת" שימור חיובית בחיל. האוספים המרשימים אחרי רמת דוד, הוקמו בבסיס חיל האויר – חצור ובחיפה.
היוזמה להקמתם של פינות המורשת הללו היו בגדר פעילות מקומית של כל בסיס ומפקדיו , אך הדבר השתנה בשנת 1977 כאשר נכנס לתפקידו תא"ל (במיל') יעקב טרנר.
מקימים את המוזיאון
בשנת 1977 , נכנס לתפקיד מפקד בסיס חיל האויר חצרים – תא"ל (במיל') יעקב טרנר, עם כניסתו לתפקיד , החליט לקבץ את כל מטוסי חיל האויר הותיקים מהבסיסים השונים ולשמר אותם במקום אחד מרכזי.
במהלך מספר שנים החלו להאסף מטוסים רבים בשלל מצבים מכל בסיסי חיל האויר השונים, במקביל – נאספו גם מטוסים וחלקי מטוסים שעמדו ביישובים השונים לתצוגה ונוי ואף בוצעו "החלפות" עם מטוסים אחרים שנמצאו במחסני המוזיאון העתידי. כל המטוסים קובצו בשטח השוכן בתוך בסיס חצרים ליד באר שבע והחל שיפוץ והרכבת מטוסים מחדש.
הקמת המוזיאון הראשוני הוקם בתוך שטח הבסיס וגם פה לא היה אפשרות להכניס את הקהל הרחב לתצוגה, דבר שפגע בחשיפה של המוזיאון המרשים לאזרחים. בעקבות כך הוחלט על תוכנית אב בה הוגדר איזור חיצוני ממערב לבסיס שייחשב כחלק מהבסיס אך יאפשר הפרדה בין גישת המבקרים למוזיאון לבין הבסיס הצבאי הסמוך.
באמצע שנת 1982 החלה העברת כל המטוסים שקובצו בחצרים לשטח המוגדר החדש ומוזיאון חיל האויר החל לקבל צורה רשמית. כך במשך שנים סודר המוזיאון, הוקמו מבנים , נוצקו משטחים והועמדו הכלים הרבים על השטח הנרחב.
המוזיאון פתוח לקהל הרחב
ב-20 לחודש יוני – שנת 1991 נפתח באופן רשמי מוזיאון חיל האויר בחצרים לקהל הרחב. ביום הפתיחה ביקרו במקום מאות מבקרים אשר צפו במאות המטוסים וחלקי המטוסים שפוזרו ברחבת המוזיאון, עמדת המשוריינים והנ"מ שהוצבה במקום הפכה לאטרקציה בלתי רגילה למבקרים.
בתחילה נשאלו שאלות רבות בנוגע למיקום המוזיאון בדרום הארץ, מה שהקשה על רבים מאיזור הצפון ובכלל מהארץ לבקר במקום. בעקבות כך הוברר כי עיקר הבחירה התבססה על ניצול מזג האויר הקיים בשטח הנגב, אשר מדובר באויר יבש שמשמר היטב את המוצגים במוזיאון, מעבר לכך, מיקום המוזיאון מנצל את המרחבים הרבים בדרום ללא עלות קרקע וניצול נדל"ן יקר.
הנהלת המוזיאון שמה לעצמה למטרה את שימור המורשת וחשיפת הציבור לפעילות חיל האויר לאורך שנותיו. קרבתו של המוזיאון לבית הספר לטיסה של חיל האויר מאפשרת את קירוב פרחי הטיס למורשתו של חיל האויר אליו נכנסים בעת שירותם.
כיום המוזיאון פתוח לקהל הרחב במהלך השבוע , למעט שבתות. הכניסה למקום בתשלום די סמלי אך פתוח באופן חופשי לחיילים בשירות חובה, מאבטחים, תושבי קיבוץ חצרים ועוד…
מה במוזיאון?
במוזיאון פרוסים מאות כלי טיס משנות פעילות חיל האויר ואף קצת לפני כן. פינת הנ"מ המוקדשת למשוריינים והתותחים של מגיני השמיים, שורת מטוסי אויב שנלקחו כשלל במהלך מלחמות ישראל ובכלל. שורות של שאריות מטוסי אויב שהופלו במהלך קרבות אויר בינם לבין טייסי חיל האויר ועוד ועוד ועוד.
טוב ! שכנעת אותי , איך מגיעים?
המוזיאון שוכן מרחק של כעשר דקות נסיעה מבאר שבע, בסמוך לקיבוץ חצרים. לאחר ההגעה לצומת הקיבוץ ממשיכים ישר עם הכביש עד הפניה שמאלה למוזיאון. ישנו שילוט הכוונה במקום.
ואיך אפשר בלי , גלריית תמונות – צילום: אפי אליאן
אנא העלו ליוטיוב סרטונים של מטוסי המוזיאון בטיסה, ובראשם הסטירמן, ההרווארד וכמובן הספיט השחור.