בתוך יער סבוך המתפרס על שטח של 3500 דונם אדמה שוכן לו כמעט נסתר מטוס תובלה ישן שהונח בשנות השבעים כאנדרטה לחללי חטיבת הצנחנים 317. אמנם המטוס כיום נראה במצב גרוע, אך עדיין מזמין תחת כנפיו הארוכות משפחות רבות לפיקניקים ומנוחה בטיוליהם.
היום נספר את סיפורו של אחד מהמטוסים שלקחו חלק נכבד בהגנת הארץ וזכר החללים שנפלו בשמירתה.
ברוכים הבאים למטוס הנורד מיער המגינים
קצת על המקום
יער המגינים מתפרס על שטח של כ-3500 דונם אדמה, כאשר רובו מכוסה ביערות סבוכים. ברחבי היער שבילים וכבישים רבים המאפשרים תנועה של מבקרים ומטיילים בנוחות יתרה גם עם רכבם הפרטי.
בין השבילים והעצים, ספסלים רבים, נקודות מנוחה ומעבר להכל – עמדות ומעמדי זכרון לחללי מלחמות ישראל.
היער שוכן בין היישוב כרמי יוסף לנחשון בדרך לירושלים.
היער ניטע בידי הקרן הקיימת לישראל במהלך שנות השבעים לישראל במטרה לשמר את זכרם של נופלי מלחמות ישראל. ברחבי היער אנדרטאות מסוגים שונים ועמדות זכרון לחללים אשר מספרות את סיפוריהם.
סיפורו של מטוס
מטוס הנורד המוצב בין עצי יער המגינים הינו סוג נורד (נורטלס) תוצרת צרפת שנרכש על ידי חיל האויר הישראלי בשלהי חודש יוני 1960. המטוס היה בתחילת שירותי בצבא הגרמני , לאחר מכן הועבר דרך צרפת סדנת שיפוץ והשבחה ולאחר מכן הועבר לישראל במסגרת "מבצע טורמוס" על ידי צוות טיסה ישראלי. המטוס שירת במהלך שנותיו בחיל האויר הישראלי, תחת טיילת הפילים (טייסת 103) אשר שכנה בשדה התעופה לוד. בשנת 1976, כאשר הוצאו באופן חלקי מטוסי הנורד משימוש מבצעי בטייסת והוכנסו במקומם מטוסי הקרנף, החלו להיגרט מטוסי הנורד ופוזרו ברחבי הארץ כאנדרטאות, מטוסי תצוגה בבסיסי חיל האויר השונים ואף בבתי הספר הטכניים.
מטוס הנורד מיער המגינים, שמספרו 072 בחיל האויר הישראלי הוצא משירות בשנת 1979 , 3 שנים לאחר סיום שירותם הרשמי של מטוסי הנורד בחי"ה והועבר לאכסנה בלוד ומשם לאחר זמן קצר הועבר לסמל כאנדרטה לחללי יחידת הצנחנים 317.
המטוס אמנם הגיע ליער בצורה יחסית שלמה ותקינה, אך במהלך השנים ואינספור מבקרים שטיפסו ו"בחנו" אותו לעומק, איבד המטוס את צורתו המקורית ונראה כיום מוזנח מאוד ולא מעבר לגרוטאת אלומניום גדולה.
מקימי האנדרטה וקרן הקיימת לישראל הקימו מתחת לכנף הימנית של המטוס מספר ספסלים לנוחות המבקרים במקום. כך שהמקום המוצלל יחסית והשקט ביער המגינים מהווה כמקום אטרקציה ובילוי משפחתי למבקרים במקום.
עתיקות ארכיאולוגיה ואתרי מורשת יש?
כנהוג באתר היסטוריה על המפה, הדגש הינו על עתיקות, ארכיאולוגיה ואתרי מורשת בארצנו הקטנה. מעבר לסיפורו של מטוס הנורד וחלקו בהיסטוריה המקומית. בתחומי יער המגינים שלל אתרים המהווים אטרקציה מעניינת למבקרים. הנקודה הגבוהה ביותר במרכז היער מובילה למצפה בקוע, אשר בראשו מגדל תצפית (שלא תמיד פתוח לקהל הרחב) ובסמוך לו אתר זכרון למשה שרת שהיה ראש הממשלה השני של מדינת ישראל. בסמוך לאתר הזכרון ומגדל תצפית האש ישנו חניון מעולה לפיקניקים ומנוחה למבקרים במקום.
ברחבי היער חבויים לא מעט אתרי עתיקות וארכיאולוגיה, בארות, מערות בגדלים שונים , בורות מים , קברים עתיקים ואף גתות. החלק המעניין ביותר בתחום זה הינו סלע שנראה שחקוק עליו הכיתוב "תחום גזר" באותיות עבריות ובסמוך המילה אלקיוס (יוונית) אשר פירושה בעברית "אלחנן". על פי החוקרים בתחום משוער כי מדובר בשמו של בעל הקרקעות בסביבה בתקופת המאה השניה לפני הספירה.
ברחבי היער נסלל כביש באורך של 4.6 קילומטר, הכביש נסלל בשיתוף עם איגוד האופניים בישראל ומהווה מקום רכיבה מומלץ לרוכבי האופניים בישראל.
שכנעת אותי ! איך מגיעים?
היער מתחלק לכמה כניסות שונות, הכניסה הרשמית הינה בסמוך לצומת נחשון, ליד כביש 44 לכיוון כרמי יוסף. לפני הכניסה לכרמי יוסף – פניה ימינה לתוך היער. למעוניינים להגיע למטוס הנורד, הכניסה הינה מכביש 1 לבאים מכיוון ירושלים. כ-200 מטר לפני צומת נחשון, ישנה פניה ימינה לתוך היער על דרך חצץ.
לאחר נסיעה של כדקה תבחינו בדרך העולה אל מיקומו של המטוס. לבאים מכיוון לתל אביב לכביש 3, אין מעבר ישיר – לפיכך תצטרכו לנסוע עד שתגיעו לירידה מהכביש לצד ימין אל היישוב בקוע , ירידה מהכביש מוביל אתכם למנהרה מתחת לכביש שתוביל אתכם לנתיב המקביל, עליה חזרה לכביש 3 ולפי ההוראות הקודמות – 200 מטר לפני ההגה לצומת – פניה ימינה לדרך חצץ עד למטוס.
המיקומים מזוהים היטב בתוכנות הניווט waze ועמוד ענן.
23.9.2020 *** עדכון
המטוס פונה מהמקום לאחר שהפך למפגע בטיחותי עבור המבקרים בו. כפי שעוד נכתב ב2012 בכתבה זו, המטוס שהיווה כאנדרטה הושחת ברמה ובשל הסיכון פונה בתאריך זה.
המקום מטונף ומלא זבל, מאוד לא נעים לשבת לפיקניק וחבל, צריך לערוך שם מבצע נקיון להעלאת מודעות הציבור לשמירה על נקיון
קישור למפת גוגל
לדעתי צריך להעביר אותו למוזיאון חיל האויר
למיטב ידיעתי יש לפחות 1 במצב שמור היטב במוזיאון חיל האויר.