בסמוך לשוהם, על כביש הגישה לבסיס התובלה בית נבאללה שוכנים בתוך יער מבנים מרשימים בעלי אופי בריטי. במקומות השונים סומנו המבנים כחלק מתחנת רכבת מטרום הקמת המדינה, האם אכן מדובר בתחנת רכבת או שמה מדובר בכלל במפעל בריטי שננטש?
ברוכים הבאים לבית נבאללה
כתב: אפי אליאן | צילומים: אפי אליאן
את תחילת המסלול התחלתי לאחר יציאה מתחנת הדלק של כפר טרומן על כביש 453 לכיוון מזרח, שם – במהלך הנסיעה הבחנתי בשרידי מגדל מים בעל אופי בריטי ניצב במרכז שדה. כידוע , היכן שעומד מגדל מים בריטי לוודאי היה יישוב או מתקן תעשיה או כזה ששייך לעולם הרכבת בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל. בעת עצירה בצד הכביש וחיפוש באפליקציה "עמוד ענן" ראיתי כי המגדל כלל לא מסומן , לא מצולם אך בסביבתו דווח על מבנים השייכים לתחנת הרכבת של בית נבאללה. הדבר עורר את סקרנותי ומצאתי לאחר מספר מטרים כניסה בצד הכביש המובילה לשביל עפר עד לשדה בו ניצב המגדל.
המשכתי עם השביל פניה דרום-מערב על מנת להגיע לכיוון המגדל הישן ולתעדו, בסמוך למגדל לכיוון מערב נראו שרידי מבנה חד קומתי בעל אופי דומה. בתום נסיעה של כ-3 קילומטר בשבילי העפר הגעתי למבוי סתום ומשם נאלצתי לחזור על עקבותיי. בדרך המגדל תועד ואף המבנה הנטוש בסמוך.
בעת חזרתי בשביל ממנו הגעתי , הבחנתי בצד הנגדי בשרידי מבנים נוספים, לפני המבנה הגדול ומרשים שנחבא בין העצים הבחנתי בשורות של אבנים שנראים מקבילים , לאחר בדיקה הוברר כי מדובר בחלקים של מסעפים של הרכבת שפעלה במקום, מה שחיזק את ההשערה שבסמיכות יש תחנת רכבת. ולבסוף נגלה באופן חלקי מול עיניי מבנה בגובה מרשים כאשר מסתתר היטב בין העצים הגבוהים ביער הדרומי לבסיס נבאללה.
המשכתי עם השביל אשר ביני לבין שטח המבנים בתוך היער מפרידה גדר גבוהה עד אשר הגעתי לקצה המוציא אותי חזרה לכביש. לאחר סיבוב במקום רגלי , התגלה שיש מול יציאת הבסיס התובלה הסמוך , נקודה בה השביל לצידה השני של הגדר פתוח ודרכו הצלחתי אף באמצעות הרכב להיכנס פנימה לתוך תחומי המבנה העצום.
כאשר נכנסתי , עברתי תעלה קטנה ומשם לקרחת יער אשר בצידה ניצב מגדל מאגר מים אופייני לתקופת המנדט הבריטי, אשר ממנו נשארו כמובן רק העמודים ובסיס מעל. מגדלים מסוג זה ניתן למצוא באופן שכיח ברחבי הארץ בכל מקום שפעל בו בסיס צבאי או מתקן ביישובים שונים במקום גבוה מהתקופה ושימש לאגירת מים. משם , הדרך הפכה להיות מעט בעייתית וצרה לכניסת רכב ועל כן המשכתי באופן רגלי פנימה לתוך היער.
לאחר כ-200 מטרים נתגלה מולי מבנה נוסף , חד קומתי נטול גג , שנמצא בקו ישיר ממערב למזרח של המבנה המרכזי. ניכר שהשנים נתנו במבנה אותותיהם והוא נוטה להתפרק לפחות בחלקו הדרומי. אופי המבנה נראה שאף הוא מתקופת המנדט ולא קודמת לה.
ומשם , הגעתי לחלקו המזרחי של המבנה הגדול שנראה בחלקו מהכביש הסמוך, שהוא למעשה "סומן" כמבנה תחנת הרכבת, ניגשתי אל המבנה, תוך שאני עובר בין מעין במות בטון מזויין בצידו הדרומי , בריכת איגום קטנה בצמוד לקיר ומדרגות העולות לתוך המבנה, בשלב זה כבר ניכר כי לא מדובר בצד המבנה שאם והיה כתחנת רכבת – לא מן ההגיון ששימש לצורך עליה וירידה מהקרונות. כמו כן המרווח בין שתי הבמות היה נראה צר מדי למעבר רכבת בניהם, כמו כן במרכז היתה מעין תעלה צרה שלא ברור מהי.
כבר בכניסה למבנה ניכר כי מדובר במבנה תעשיה כלשהו. מול הדלת הדרומית של המבנה, ניצב בסיס שככל הנראה הפעיל משאבת מים, לא בטוח שאילו היה מדובר בתחנת רכבת היה צורך בכזאת. בתוך המבנה חסר הגג , ניתן לראות היטב מבפנים את המקומות בו היו קורות הגג , ככל הנראה גג מתכת עם כלונסאות עץ. בחלקים רבים של המבנה בעיקר בקירות ניתן לראות שאריות צנרת ופתחים בהם עברו צינורות. כאן הבנתי כי המבנה עצמו לא שייך לרכבת ולא היה חלק ממבני הרכבת הפרוסים בארץ.
בהמשך המבנה בחלקו המערבי ישנו פתח נוסף שהוביל למעין פלטה מוגבהת מהקרקע. אותו משטח נפרס לאורכו הצפוני של המבנה אך קרס בכל חלקיו פנימה עם השנים , ניכר ואם היתה מעורבות של מסילת רכבת באיזור, הרי שזה החלק היחידי שמתאים לאופי המבנה.
בעת שהמשכתי על שברי המשטח בדופן הצפונית ניכר כי מדובר במעין רציף של הטענת סחורה , מאחר שהדופן הנ"ל מכילה פתח גדול שמעיד על הוצאה וטעינת סחורות כדרכה. כמו כן בחלקו העליון של הדופן ישנם פתחי חלונות גדולים.
מפה הדילמה הגדולה, האם מדובר בתחנת רכבת? או במבנה מפעל בריטי ישן? מיד התשובה!
לאחר סיום התיעוד הראשוני במקום, חזרתי לרכב והתחלתי לחפש מידע, אופי הבניה המבלבל של המבנה הגדול – אולי תחנת רכבת , אולי מבנה תעשיה לא היה כל כך חד משמעי. בשלל אתרי אינטרנט שעוסקים , ציינו את המבנה כתחנת הרכבת, אך מהם הבמות מהצד הצפוני ? האם יכול להיות שרק עברה שם מסילה שאליה טענו את התוצרת מאותו מבנה תעשיה? שאלות רבות עלו.
לאחר זמן קצר של חיפושים הגעתי לאתר / בלוג בשם "חלון אחורי" העוסק בתחום האדריכלות ההיסטורית ומסתבר שמספר חודשים לפני שהותי במקום כבר ביקר בעליו במקום.
במאמר שכתב על המקום , עלו השאלות וניכר שאכן יש טעויות במקורות רבים אשר הנציחו את המבנה כתחנת רכבת לכל דבר, במאמר כתב כי אמנם במקום היו פרוסות מסילות רכבת ואף הבסיס המדובר היה חלק מצומת מסילות מסועפת , אך אין מדובר בתחנת רכבת כלל וכלל.
עוד התברר כי ההשערה כי מדובר במפעל בריטי הינה נכונה , וכי היה מדובר במפעל שהיה מייצר – ג'ריקנים, כלי הקיבול מהמתכת המוכרים עד היום.
עוד אספר שבסמוך למבנה המפעל הבריטי ולבין המבנה החד קומתי הסמוך, נראה כי יש מעין ואדי קטנטן או ערוץ נחל שזרם במקום, ככל הנראה משום כך נבחר מיקומו של מגדל מאגר המים ואף בסיסי הבריכות מדרום למבנה אשר שאבו ממנו מים לבריכות בראשיהם.
לסיום ניתן לסכם כי יכול להיות שבשטח הבסיס הצבאי נמצאים שרידים נוספים אשר בשלב זה אינם ידועים לנו. אך המבנים שכן גלויים לנו הינם חלק ממפעל בריטי שפעל במקום. תחנת רכבת לא היתה שם , למעט רציף של כעשרה מטרים לטעינה ופריקת סחורה מהמפעל. מידע נוסף אודות מסלולי הרכבת שנסעו במקום ניתן לראות במאמר שפורסם ב"חלון אחורי".
אז איך מגיעים לשם?
הכניסה למקום הינה כדרך כביש 453 למזרח, ישנה כניסה ימינה שתוביל אתכם מול שער אחורי לבסיס נבאללה. בצד ימין שלו ישנה גדר רשת שפרוסה לאורך כל השביל מערבה, ניתן להיכנס מאחוריה ולהמשיך לאורך השביל עד לקרחת יער בה תראו לראשונה את מגדל מאגר המים הבריטי.
נעצתי לטובת המבקרים במקום בעמוד ענן את המיקומים המדויקים.
- הכניסה מכביש 453 לשטח המפעל הבריטי הישן
- בסיס מגדל מאגר המים הבריטי לצד ערוץ הנחל
- מבנה חד קומתי שככל הנראה משתייך למפעל הבריטי
- מבנה המפעל הבריטי לייצור ג'רקינים
- בסיסי בריכות האגירה מדרום למפעל הייצור
- מגדל המים במרכז השדה מערבית למפעל הבריטי
- שרידי מבנה חד קומתי
- מבנה סיום המסילה לבסיס הצבאי בית נבאללה
חשוב לציין כי המבנים עצמם רעועים מאוד, כולם סומנו כמבנים מסומנים ועל כן באם ביקרתם במקום, יש לנהוג במשנה זהירות וכי הביקור במקום באחריותכם בלבד. נא הישמרו!
תמונות נוספות: